Dag 8 Great Ocean Road

14 januari 2017 - Melbourne, Australië

IMG_4185IMG_4190

WAUW wat een dag! The Great Ocean Road is de mooiste kustroute van de wereld. Hier komen mensen van heel de wereld naar toe om dit met eigen ogen te zien. En raad eens? Wij hebben deze adembenemende road vandaag gereden en gezien! De Top 5 mooiste kustroutes van de wereld:

1. Great Ocean Road (zuidkust Australië)

2. Highway no.1 (westkust Californië, Amerika)

3, Amalfikust (Sorrento, Italië)

4. Tuinroute (zuidkust Zuid-Afrika)

5. Ring of Kerry (Kerry, Ierland)

GOPR2946GOPR2948

We zijn vroeg vertrokken vanmorgen want het is nog wel een stukje rijden voordat je op de Great Ocean Road beland.

IMG_1089IMG_1091IMG_1092IMG_1093

We zijn naar Geelong gereden en daar begonnen met een ontbijtje. Nog even wat foto's gemaakt van de baai om vervolgens onze rit te hervatten naar de mooiste route...

IMG_1094IMG_1096IMG_1098IMG_1102IMG_1107IMG_1106

Jaaaaa we gaan beginnen!

IMG_8131

De Great Ocean Road is een weg langs de zuidkust van Australië. De weg van meer dan 240 kilometer ligt tussen de steden Torquay (aan de oostkant) en Warrnambool (aan de westkant), beide in de staat Victoria.

In 1919 werd de aanleg begonnen door soldaten die van de Eerste Wereldoorlog (1914-1918) terugkwamen. Ze bouwden eraan tot aan 1932. De Great Ocean Road werd gewijd aan de slachtoffers van de oorlog en is dientengevolge het grootste oorlogsmonument voor slachtoffers uit de Eerste Wereldoorlog.

De weg wordt veel gebruikt door toeristen die onder meer het Port Campbell National Park en de rotsformatie De Twaalf Apostelen bezoeken.

Eigenlijk heb ik er geen woorden voor! Het is echt adembenemend mooi, prachtig en het is vooral genieten van al het moois.

IMG_8026IMG_8028IMG_4183IMG_4181IMG_1128

We hebben diverse keren een stop gemaakt om even wat foto's te kunnen nemen. En in het plaatsje Lorne hebben we even koffie en thee gedronken!

IMG_4178IMG_8032IMG_8033IMG_8035IMG_8040IMG_8047

De route wordt afgesloten met the Twelve Apostles, zo ontzettend mooi!

De Twaalf Apostelen (The Twelve Apostles) is een rij van rotsen aan de zuidkust van Australië in de staat Victoria.

De rotsen zijn van kalkzandsteen en steken vlak voor het zandstrand van het Port Campbell National Park op uit zee. Langs de rotsen loopt de Great Ocean Road waarover veel toeristen reizen. Onder invloed van de almaar beukende golven is op 3 juli 2005 een vijftig meter hoge rots uit deze rij ingestort. Sindsdien staan er nog acht rotsformaties overeind.

De Twaalf Apostelen vormen een grote toeristische attractie. Het is mogelijk om er met een helikopter rondvluchten te maken. Ze zijn genoemd naar de twaalf apostelen van Jezus. Eerst werden ze The Apostles genoemd, maar uit marketingtechnische overwegingen is dit veranderd in The Twelve Apostles (hoewel er ook toen al geen twaalf rotsen stonden).

Ik  ga gewoon de foto's plaatsen, geniet er van!!!

IMG_1159IMG_1152IMG_1154IMG_1157IMG_1158IMG_8152IMG_1168IMG_1161IMG_1166IMG_1170IMG_1172IMG_1177IMG_8113IMG_8117IMG_8124

1. Ruud:
    15 januari 2017
    Mooie foto's hoor, wat een land, fijn om zoiets te zien! Dat je zo rond kunt lopen; hoer hebben we thermo-ondergoed aan met dikke truien en broeken en daarover de winterjas met wollen sjaal. Bofkonten!